Halaman

Akar Fatimah

Pernah tak korang dengar akar fatimah ni. Ada orang panggil sanggul fatimah kan. Aku pun masa mengandung kedua ni yang berpeluang nak beli. Tu pun beli secara online. Murah je rupanya... Rm 18 sekali postage.

Aku beli sebab nak try. Orang cakap boleh memudahkan bersalin. Guna die senang je, cuma rendam dalam air. Bila dah kembang baru minum. Ada orang cakap kalau cepat kembang tu maknanya dan nak dekat bersalin. Aku beli masa mengandung 4 5 bulan jugakla. Beli awal sebab nak simpan. Tapi masuk 9 bulan baru rendam semalaman.

Tapi sekali rendam jer. Bila kembang aku jadi takut. Takut cepat beranak. Aku ambil air tu, buang. Keringkan balik...hahha.. Lawak betul. Bukan apa..sebab sebenarnya tak sedia lagi nak delivery. bila dah minggu ke 36, baru rendam Minua segelas pagi dengan segelas malam. Tapi takdek pula rasa nak beranak. Cuma minum tu sambil selawat dan niat dalam hati agar allah permudahkan.

Tapi bila dah sakit sangat nak beranak haritu, aku minum sikit je.. Masa nak masuk larom room tak berani pula nak minum. masa tu cuma berserah pada Allah je...hahaha...

Ni la akar fatimah yang aku gunakan haritu. Kepada kawan-kawan yang dah nak bersalin ..bolehla cuba.. tapi  kita serahkannya semua pada Allah. Hanya dia yang tahu segalanya


Ni la rupa akar fatimah. Tak la besar sangat. Harga pun murah. Aku beli rm 18 je. Tapi lain penjual lain harga tau. Benda ni bila dah digunakan boleh dikeringkan. Dan boleh digunakan samapailah anak cucu korang. Sebab die tak busuk. macam dikeringkan.



Mula-mula korang kena cuci bersih-bersih dulu. Mana tau ada kotoran ke apa. Yang dah yakin bersih baru letak dalam jug air. Kalau nak guna banyak..isi dalam baldi pun takpe...hehehe.... Yang penting ikut suka nak banyak mana.



Ni lepas dah isi air. Tapi dia akan terapung. So korang tutuplah denga penutup die..biat akat yang sebatang tu tak terus timbul.



Ni bila dah direndam semalaman. Warna tak pekat sangat, Tapi kalau korang rendam berhari-hari air die akan jadi sedikit pekat la. Lagipun ada macam biji-biji kat akar tu akan tercabut. Masa aku haritu rendam semalaman je sebab taknak bau die kuat sangat, rasa die macam payau pun ada, Maklumlah sebab akar kan. Nama pun ubat,.

Sebab aku tak rendam lama sebab aku ni jenis yang susah nak makan ubat.. kalau makan pil takpe. Sebab masa first rendam lama, aku minum terus nak muntah. Jadi untuk menyelamatkan keadaan, aku rendam semalaman je. Jadi bolehlah minum hari-hari sementara tunggu hari nak bersalin. Aku minum ni masuk minggu ke 38 kalau tak silap.

Sebab apa tak minum awal??sebab aku takut...hahaha... Takut nanti sakit nak beranak tapi jalan tak bukak-bukak. Tapi kalau ikutkan dah boleh minum bila masuk bulan ketujuh kita mengandung. Tapi atas individu tu sendiri lah. Yang penting keberanian..hehhe.. Sebab dalam bab-bab ni aku serahkan pada Allah. Cuma masuk bulan ke8 aku amalkan minum vco brand tanamera sesudu sekali sehari, nak minum 2 kali nanti cepat habis sebab botol die kecik je. Bila habis sebotol aku order lagi sebotol. Minum sampai setengah botol pastu simpan konon nak minum masa tengah sakit tapi tak minum jugak. Sebab apa??sebab tak berani dan aku hanya serahkan pada Allah..hehhe...

Lagipun sebelum masuk labom room tu aku tak minum banyak air. Sebab nanti kat labor room dia akan masukkan salur kencing untuk bagi kita kencing. Sebab masa dah nak bersalin, die kena buang air kencing sebab akan melambatkan proses baby turun. Tu yang aku fahamlah. sebab tu dalam bilik tu die takkan bagi kita minum air. Nanti rujuk kat pakar perubatan masing-masing ok

1 comment:

  1. salam, kalau dah rebus , boleh simpan dlm peti ais ?

    ReplyDelete