Halaman

WELCOME MY BABY

Tanggal 29.5.13 merupakan tarikh peting dalam hidup. Setelah 9 bulan 10 hari aku kandungan anak aku..akhirnya lahir juga ke dunia ini dengan izin Allah. Tak dapat nak bayangkan dengan kata-kata akan rezeki dari Allah.

Perasaan sama aku rasai tatkala melahirkan Syasya 2 tahun lepas. Alhamdulillah tiada sebarang komplikasi saat-saat aku bersalin.
Allah permudahkan.
Dia tahu suami jauh jadi die berikan aku senang untuk bersalin. Nasib baik nurse malam tu semua baik-baik. Tak macam masa bersalin Syasya dulu. Ada nurse yang tolong urut-urutkan belakang. Rasa terharu, Masa tu fikiran hanya kat suami je. Nasib baik sebab mesej bagitau yang aku dah nak masuk labor room. Mungkin ni doa dari suami juga yang tak henti-henti bacakan yasin dari jauh

Due sepatut 28.5, jadi siang tu kena admit ward sebab tarikh last period ngan tarikh scan jauh beza. kalau ikut tarikh scan 13.5. tapi dah lepas dah. Petang tu masuk ward. Aku taknak masuk wad awal-awal sangat sebab bosan. Duduk rumah lagi best dapat makan.. Makanan  kat hospital tau-tau jela kan...haha..Orang yang sihat boleh jadi sakit. Sebab tu aku admit petang. Sebab dah tau, Esok pagi baru ada pakar round buat keputusan samada nak tunggu bersalin sendiri atau nak induce.

Malam tu pukul 8.30 aku dah rasa masa sakit perut nak buang air besar.. nak kentut pun ada. masuk toilet tak rasa nak buang air juga. Nak kentut kat katil malu nanti ada orang dengar...hahhaa.. Rasa perut memulas-mulas je. Masa tu tak sure nak bersalin sebab takdek pengalaman lagi. Masa Syasya dulu kena induce, so rasa die lain sikit. Sebelum tu sempatlah jugak aku tengok cerita Teduhan Kasih.

Dalam pukul 9malam, aku pergi tengok tv lagi certia Kisah Cinta. Tak sampai 10 minit sakit tu datang balik. Dah tak tahan sangat aku rasa. Dari tv jalan nak pergi katil pun sakit. Aku jalan sambil pegang dinding... Sampai katil je..Aku mencangkung kat tepi katil..Bila dah ok aku baring. Tapi masa tu ada nurse perasan. Dia tegur tanya ok ke tak.. Aku cakap ok. Sakit datang memang kerap.
Dalam sejam tu 4 5 kali juga die datang.

Masa dah pukul 10.30 malam ada doktor datang nak scan sebab petang tu belum kena scan lagi. Doktor tanya keadaan aku. Aku cakap sakit perut. Lepas tu die suruh cek jalan. Bila cek je dah 3cm... patutlah sakit semacam je perut aku.Tapi sakit tu datang sekejap-sekejap. Boleh tahan lagi la. Cuma kena jaga pernafasan kite.

Dekat pukul 12pg memang tak tahan sangat. Aku bagitahu pada nurse. Cek jalan dah 4 cm. Apa lagi, terus die suruh aku pakai uniform pink tu sebab nak turun labor room. Sempat call bagitau mak,mesej suami tentang keadaan aku masa tu. Punya la skit sampai tak lalu aku nam minum air selusuh,air akar fatimah ngan minyak kelapa dara. Sebelum sakit kuat je aku minum sikit. Masa tengah sakit aku jadi takut nak minum.. Takut salit lagi kuat tapi tak beranak-beranak..hahha.. Dalam sakit tu aku paksakan diri makan 5 biji buah kurma. Untuk bekalan tenaga nanti.

Masuk labor room dalam pukul 12.30 pagi. Sakit die jangan cakaplah..hahha... Tak tahan sangat aku sedup oksigen ( rasa betul dah nama die ) untuk elakkan sakit. masa tu aku kena tipu je ngan budak praktikal yang jaga aku. Dia takk bagi aku sedup. Die cakap kalau sakit automatik benda tu berfungsi..Last2 doktor ckp tekan kat atas benda tu.. Aku pun asyik tekan jela time sakit datang. Sampai jadi mengantuk...Mungkin khayal kot. Tapi bikan boleh hilangkan sakit pun. Cuma kita macam tak berapa sedar la.

Tepat pukul 4.12 pagi..aku selamat bersalin.. Alhamdulillah..baby girl. Berasa jugaklah berat masa doktor letak atas perut tu... 2.95 kg, Syasya dulu 2.49kg je..Patut terasa berat. Masa tu rasa lega sangat-sangat. Allah je yang tau masa tu. Tapi sedih sebab tak dapat nak kongsikan saat-saat tu dengan suami. Aku sorang-sorang je. Tapi be positive. Yang penting semua selamat..Alhamdulillah.. Allah permudahkan. Sakit pun tak la lama sangat. Sempat bernafas. masa Syasya dulu aku nak bernafas pun tak sempat sebab sakit sangat. Mau tak..induce, drip ubat kat tangan lagi. Sapa yang  pernah rasa kena induce tau la...hehhe..sapa yang bakal-kena induce tu jaga-jaga lah..hihihi....

Tapi apapun..Rasa bersyukur sangat sebab semuanya dah selamat. aku dapat baby girl yang diberi nama NUR AMANI MARISSA BT JOHARI....

Nur Amani Marissa

Tidur jer. Tak sedar dah ada kat dunia luar

Baru Lepas Mandi

Anugerah tak ternilai



Dah 2 Bulan